50: Igra Staklenih Perli

OJ! Tiden går! Detta är inte vilken recension som helst! Detta är recension NR 50!!!!!! Vi har nu kommit igenom hälften av alla skivor som ska recenseras! Det är inte klokt!

Lustigt en så här speciell recension då ska handla om en skiva som nästan ingen känner till.


Skiva 50! (wooooooooohoooooo!!!!!!!!!!!)




Igra Staklenih Perli (1979)


Bandet är som vi alla hör på namnet, inte från Sverige. Detta band är från Jugoslavien, vilket är det enda skälet till varför folk inte känner till dem. Hade de varit från Storbritanien eller Amerika så hade de varit betydligt mer kända. Deras debutskiva är fantastiskt. Så fantastiskt att det är om den skivan den här recensionen handlar om!


Det är svårt att säga så mycket om skivan "Igra Staklenih Perli", då låtarna är väldigt lika varandra. Det är väldigt, VÄLDIGT psykadeliskt och gungigt. Musiken är inte helt olik Hawkwind´s musik. Igra´s musik är mer agressiv och lämnar mer utrymmen åt knivvassa gitarrsolon. Joshua N´goma heter mannen som spelar gitarren och är otrolig i sitt spelsätt och skapar de mest otroliga mellodier som många gånger bara växer och växer i öronen.


Svaba The Karut heter mannen som spelar alla keyboard´s och är minst lika viktig för soundet. Det är han som skapar den mystiska och svävande atmosfären. Det tar inte lång tid innan man är helt i trans till hans fantastiska spel.


Skivan i sig är väldigt kort, knappt 28 minuter (därav den korta recensionen). Men herregud! De behöver inte en minut längre för att imponera på mina öron. Jag är helt fast redan efter de första minuterna. 


Mitt favoritspår (även om det är svårt att säga ett) är nog andra spåret "Solarni Modus" som börjar med helt klockrent och otroligt vemodigt gitarrspel. Jag blir alltid helt uppslukad.


Sista spåret är det långsamma "Majestetski Kraj" med det helt sannslösa gitarrsolot som verkligen ger skivan det klimax den förtjänar!


Annat som bör noteras är det sannslöst snygga omslaget! Jag kan stirra på det i timmar, det är så bra!


Sammanfattning? Ne, jag tror inte det! God Natt!


Kommentarer
Postat av: Erik

Absolut en skiva att undersöka! Att försöka hitta den i skivaffären kanske vore lite optimistiskt, men ändå!

2009-01-03 @ 16:49:23
Postat av: Axel

Jag ska säga till om jag hittar den. Jugoslavisk psykadelika är väl inte helt vanligt i vårat lilla land, så det lär bli svårt



Men kan jag, så kan du

2009-01-04 @ 03:20:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0